"draaischijf HK"
Eigenschappen:

Schalen:
De "draaischijf HK" is geschikt voor de schalen: Z, N,TT en H0 met de daar bij behorende railvarianten. Grotere schalen zijn optioneel

Maten:
De maten van de grondplaat zijn:
a) 600*600mm
b) 340*340mm (standaard groot)
c) 220*340mm (standaard klein)
d) afwijkend

Voor de standaard "draaischijf HK" is dus "onder de tafel" minimaal een ruimte van 220x340mm (max bruglengte 200mm) of 340x340mmm (max bruglengte 320mm) nodig. Hierbij opgemerkt, het staat je vrij de bodemplaat te verkleinen tot de minimale afmetingen. Realiseer je wel dat deze plaat als functie heeft, het middelpunt in één vlak te krijgen met de aanliggende sporen.
De onderbouwhoogte is 70mm. (eventueel nog een uitstekende as)
Ondertussen zijn er schijven van 400mm (met zware Bachman loks) in de roulatie die op een "standaard" uitvoering zijn gemonteerd.
Voor andere maten kunt u altijd contact opnemen.

Draaisnelheid:
De draaisnelheid is digitaal instelbaar. Een halve omwenteling tot twee omwentelingen per minuut is geen enkel probleem. De optrek en afrem vertraging is ook instelbaar.


Railaansluitingen:
De minimale hoek tussen 2 opeenvolgende aansluitingen is onbeperkt. (0,0463 gr)
Bij PC besturing zijn max 24 sporen met overkantspoor (max 48 sporen) mogelijk.
Er zijn geen "korte aansluitrails" nodig waardoor de rail strak tot aan de kuil kan worden gelegd. Dit is bijzonder gunstig voor het contact tussen rail en locomotief.
De railstaven behoeven niet over de kuilrand uit te steken. (komt in het echt ook niet voor om rede van de enorme belasting die daar dan zal optreden).

Extra elektrische contacten:
Naast de sleepcontacten die nodig zijn voor de voeding van de brugrail, zijn nog 2 contacten aanwezig. Dus nog 2 elektrische verbindingen tussen de brug en de "vaste wal". Deze kunnen bijv. worden gebruikt voor de bezetmelding van de brug, schakelbare verlichting van de bedieningspost, bediening van de op de brug aangebrachte seinen, enz..

Ompoling brugrail:
Middels de elektronica wordt de brug op de "draaischijf HK" indien nodig omgepoold.

Bescherming van rollend materieel en draaischijf:
De aandrijving van de brug is voorzien van een stopfunctie bij blokkering. Dit met behoud van positie.

Aansturing:
De "draaischijf HK" kan zowel stand alone als computer gestuurd worden ingezet.
Stand alone:
Met de GCA 145 & GCA146 van Peter Giling (wordt gebouwd en ingesteld meegeleverd)kan de schijf handmatig worden aangestuurd. Door ingeven van het spoornummer en vervolgens de opdracht "ga" te geven, zal de brug naar de aangegeven positie draaien.
Computer gestuurd:
Met toevoeging van de GCA174MR (Marco Roede)kan hij met de computer aangestuurd worden. (optioneel)

Ondersteuning software programma's
De programma's die een Märklin draaischijf kunnen aansturen zijn geschikt voor de aansturing van de draaischijf HK.