"draaischijf HK"
Waarom deze draaischijf?

Als we de draaischijven in ons grote voorbeeld bekijken valt als eerste op dat er nogal wat varianten zijn. Bekijk en vergelijk hiervoor b.v. foto 10, 11, 13, 21, 42, 44, 51, 53, 55, 63, 74, 75 en 77. Het heeft lang geduurd voor er enigszins een normalisatie in kwam. De grote modelfabrikanten bieden een beperkte variatie. Vooral de zogenaamde "perronschijven" (foto 11) zijn slecht vertegenwoordigd. En van de "werkplaatsschijven" zijn meestal de grootste nagemaakt. En dit terwijl in de meeste banen/modules/dioramaís een kleine(re) schijf zou passen. Bekijk hiervoor foto 2, 3, 5, 15, 21, 44, 49 en 55.

Al met al, een belangrijke reden voor mij, om een nieuwe draaischijf te ontwerpen, en wel dat gedeelte dat zorgt voor een gelijkmatig ronddraaien en een zeer nauwkeurige positionering op iedere willekeurige plaats. De brug en kuil moeten door u zelf worden gemaakt. Het mooie is, dat door aanpassingen ontstaan uit persoonlijke wensen en ideeŽn, dit gedeelte van de baan een geheel eigen karakter krijgt.
Zowel vorm als afmeting van brug en kuil, maar ook de geometrie van de aan te sluiten railsporen kunnen nu worden gebouwd naar het grote voorbeeld. Hierbij behoeven (bijna) geen concessies gedaan te worden.
Visueel gezien: De mogelijkheden strekken zich uit van (foto 10) tot (foto 42).

Daarnaast speelt ook de prijs een belangrijke rol. Ondanks de exclusiviteit is de prijs beduidend lager dan de gemiddelde fabrieksschijf. Er is gezocht naar een zo eenvoudig mogelijke opzet, waarbij de verwerkte onderdelen "in de winkel om de hoek" gekocht zijn. Echter staat functionaliteit en betrouwbaarheid bovenaan.
En het motto "samen maken we de treinenhobby leuker" staat hoog aangeschreven.